Міністерство освіти і науки запропонувало нову модель оцінювання для перших класів. Це описова модель, що дозволяє оцінювати учнів в умовах компетентнісного навчання.
З 2018/2019 навчального року всі перші класи працюватимуть за компетентнісним навчанням.
Відповідно до Типової освітньої програми, розробленої під керівництвом О.Я. Савченко, навчальні досягнення
здобувачів у 1-2 класах підлягають вербальному, формувальному оцінюванню, у 3-4
– формувальному та підсумковому (бальному) оцінюванню.
Якщо академічну частину компетентностей у школах уміють оцінювати, то
соціальну – ні. До того ж, академічна частина переважно оцінюється через
призму кількості помилок, хоча на оцінювання мають впливати і,
наприклад, обсяг докладених зусиль і прагнення учня. Тому для
українських шкіл розробили нову модель оцінювання.
Для впровадження цієї моделі МОН запропонувало методичні рекомендації (Посилання).
Оцінювання, запропоноване МОН, ґрунтується на описовому формувальному оцінюванні, що дозволяє оцінити компетентності та поступ учнів.
Формувальне оцінювання ґрунтується не на кількісних (скільки
помилок), а на якісних показниках. Наприклад, як працював учень, чи
співпрацював з іншими, чи докладав зусилля, чи ставився до навчання з
цікавістю. Це можливо оцінити лише через спостереження за роботою учня, а
не перевірку результатів навчання.
Передбачається, що за результатами формувального оцінювання вчитель
може підкорегувати навчальний процес, свою роботу, а також вибудувати
індивідуальну освітню траєкторію учня.
“Формувальне оцінювання має на меті: підтримати навчальний поступ
учнів; формувати в дитини впевненість у собі, наголошуючи на її сильних
сторонах, а не на помилках, діагностувати досягнення на кожному з
етапів навчання; вчасно виявляти проблеми й запобігати їх нашаруванню;
підтримувати бажання навчатися та прагнути максимально можливих
результатів; запобігати побоюванням помилитися”, – зазначено в методичних рекомендаціях.
В основі формувального – позитивне оцінювання. У МОН зазначають, що
маленькі діти сприймають оцінку за завдання як оцінювання себе особисто.
Тому негативна оцінка в їхньому розумінні – це негативне ставлення до
себе з боку вчителя. Методичні рекомендації пропонують, як уникнути
цього:
1. Доброзичливо ставтесь до учня як до особистості.
2. Позитивно ставтесь до зусиль учня, які він спрямовує, щоб розв’язати задачі (навіть якщо вони не дали позитивного результату).
Така система дозволяє підтримати слабших учнів. Виконуючи легші
завдання, вони не відчуватимуть себе невдахами, адже їхні зусилля
оцінюватимуть так само, як і зусилля інших.
Джерела натхнення:
1. Концепція Нової української школи [Електронний ресурс] /
Сайт МОН України. – Режим доступу: https://www.kmu.gov.ua/storage/app/media/reforms/ukrainska-shkola-compressed.pdf
2. Як по-новому оцінюватимуть учнів перших класів [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nus.org.ua/articles/yak-po-novomu-otsinyuvatymut-uchniv-pershyh-klasiv/
Немає коментарів:
Дописати коментар