Для батьків


Результати проведеного  
онлайн-опитування батьків 

Мета онлайн-опитування - визначення ставлення батьків до системи оцінювання, яка склалася традиційно, та знаходження шляхів покращення.
В опитуванні взяли участь 72 респонденти (батьки учнів початкових класів). 
Дослідження показало, що майже рівна кількість батьків сприймають/не сприймають оцінку як показник рівня знань дитини.
Рис. 1. Оцінка як показник рівня знань
Результати оцінювання є показовою інформацією для обговорення її з батьками дитини під час індивідуальних зустрічей. Батьки можуть побачити прогрес у розвитку дитини, оволодіння тими чи іншими компетентностями, обговорити види навчальної діяльності, які вони можуть здійснювати в домашніх умовах [2, с. 120].
Рис. 2. Складові, які варто враховувати під час оцінювання
Відповідно до результатів опитування (див. рис. 2.), на перших позиціях батьки вказують, що прогрес у навчанні та бажання дитини до вдосконалення мають враховуватися під час оцінювання в першу чергу, і лише після – навчальні зусилля та правильність виконання завдання.
 Рис. 3. Форми оцінювання школярів
Дослідження показало, що батьки учнів погоджуються з тим, що позитивна оцінка з певним застереженням найкраще стимулює навчання дітей (див. рис. 4.). Адже, переконливіше для учнів почути від вчителя, що є добре у їхній роботі і що можна поліпшити.
 Рис. 4. Оцінка як стимул навчання дітей
На кожного з батьків покладається однакова відповідальність за виховання, навчання і розвиток дитини. Навчання дитини в початковій школі зумовлює перебудову її взаємин з батьками. Ці взаємини змінюються через появу нових прав та обов'язків як у дитини, так і у дорослих. Відповідно до результатів дослідження, 40,3% опитаних батьків карають своїх дітей за оцінки низького рівня (див. рис. 5.). В якості покарань батьки зазначили наступні: позбавлення можливості перегляду мультфільмів, заборона відео ігор, позбавлення дітей солодощів або кишенькових грошей.

Рис. 5. Покарання за оцінки низького рівня

Поява вчителя як нового авторитету для дитини стає психологічним випробуванням виховної стратегії батьків, водночас у них з'являється нова важлива функція - здійснення емоційної підтримки дитини у навчанні, пом'якшення адаптивних процесів.
Дослідження показали, що 54,2% батьків хочуть щоб їх запитували чи погоджуються вони з оцінкою дитини у певних ситуаціях (див. рис. 6.). Адже, на відміну від вчителів, батьки та близькі родичі, які допомагають молодшим школярам виконувати домашні завдання, більше уваги приділяють аналізу окремих учбових дій та операцій, індивідуальним особливостям виконання діяльності. Їхні оцінки повніші, детальніші та більшою мірою спираються на зворотній зв’язок [1, с. 256].
Рис. 6. Погодження оцінки з батьками
Зауважимо, що відповідно до Концепції Нової української школи змінюється загальна мета оцінювання, що зумовлює перегляд основних підходів до оцінювання навчальних досягнень учнів. Відповідно до результатів дослідження, батьки учнів погоджуються з тим, що оцінка не головне, а головне - знання і відслідковування прогресу учнів (див. рис. 7). 
Рис. 7. Психологічні особливості оцінювання навчальних досягнень
Навчаючись у школі, в центрі  інтересів  молодшого школяра знаходиться його шкільне навчання, однак  психологічний мікроклімат родини та ставлення до дитини батьків є супутнім фактором її емоційного здоров’я.

Джерело: 
Магістерський проект "ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ МОЛОДШИХ ШКОЛЯРІВ"студентки Педагогічного інституту Київського університету імені Б. Грінченка  
Топольницької Ольги Олегівни, 
Науковий керівник: Музика О.О.
 Джерела натхнення:
  1. Никончук Н. О. Вплив соціального оточення на розвиток здібностей молодших школярів / Н. О. Никончук // Наука і освіта. - 2014. - № 5. - С. 254-260. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2014_5_48
  2. Нова українська школа: порадник для вчителя / Під заг. ред. Бібік Н.М. – К.: ТОВ «Видавничий дім «Плеяди», 2017. – С.119-120.

 


1 коментар:

Результати дослідження (Active school, СЗШ №296)

  Слова вдячності: Титаренко Вікторії Володимирівні ( директору СЗШ №296 ), Бессоловій Кристині ( директору школи Active school ), Ро...