Оцінка – кінцевий результат оцінювання, який є фіксованим; кількісна
фіксація виявленого рівня ЗУН у балах.
Оцінювання – процес встановлення рівня навчальних досягнень
учня/учениці в оволодінні змістом предмета відповідно до вимог чинних
навчальних програм.
Оцінка рівня особистісного розвитку учнів - виявлення індивідуальної динаміки розвитку учнів від початку навчального року до його закінчення [8].
Оцінка рівня особистісного розвитку учнів - виявлення індивідуальної динаміки розвитку учнів від початку навчального року до його закінчення [8].
Розглядаючи оцінку не лише як результат, а й
як процес, маємо справу з оцінюванням.
У фундаментальній роботі Д.В. Колесова «Оцінка: психологія і прагматика оцінки»
у семантичному полі поняття «оцінка»
виділяються три вектори смислу: оцінка
як механізм (оцінювання), оцінка як процес (оцінювання), оцінка як результат
(власне оцінка) .
Види оцінювання навчальних досягнень
учнів - поточне,
тематичне, семестрове, річне оцінювання.
Форми
оцінювання: бальне оцінювання, вербальне
оцінювання, формувальне оцінювання, самооцінювання, взаємооцінювання.
Вербальне
оцінювання – це словесне оцінювання
при якому використовуються оцінні судження.
У
процесі вербального оцінювання навчальної діяльності шести-семирічних учнів
доцільно використовувати такі форми і прийоми:
- Різні форми схвалення, погодження, підбадьорювання, виражені словесно та за допомогою міміки, жесту, модуляції голосу: справився; уже краще; чудово; видно, що стараєшся; задоволена твоєю роботою та ін. У такій же формі висловлюють зауваження, заперечення, осуд: спробуй не поспішати і довести до лінії; обведи зразок і напиши так само; як ти думаєш, що в тебе не так, як на зразку? тощо;
- Розгорнуте словесне оцінювання (вчитель аналізує хід роботи, її результат, коментує спосіб виконання, показує, що саме варте уваги, стимулює учнів наслідувати зразок відповіді, показує раціональніші способи роботи, пояснює можливість сказати зрозуміліше, точніше);
- Перспективна й відстрочена оцінка (вчитель роз’яснює, за яких умов учень може в перспективі одержати найвище схвалення);
- Динамічна виставка окремих дитячих робіт з будь-якого виду діяльності (малюнки, зошити, вироби тощо), яка організовується для ознайомлення з нею колективу школи й батьків;
- Ігрова оцінка – нагородження переможців, учасників гри різними ігровими атрибутами.
Самооцінювання – це процес самостійного оцінювання учнями результатів власної навчальної діяльності.
Види самооцінки: ретроспективна (після виконання завдання); прогностична (до виконання роботи) [8].
Взаємооцінювання - це партнерська взаємодія, коли учні допомагають одне одному покращувати свої навчальні результати, воно не передбачає порівняння себе з іншими та означає порівняння власного поточного рівня успішності із попередніми показниками.
Підсумкове оцінювання передбачає зіставлення навчальних досягнень здобувачів з конкретними очікуваними результатами навчання, визначеними освітньою програмою [5].
Результати навчання - компетентності (знання, розуміння, уміння, цінності, інші особисті якості), які набуває та/або здатна продемонструвати особа після завершення навчання [6]
Якість освіти - відповідність результатів навчання вимогам, встановленим законодавством, відповідним стандартом освіти та/або договором про надання освітніх послуг [7].
Джерела
натхнення:
- Колесов Д. В. Оценка (психология и прагматика оценки) /Д. В. Колесов. – М.: Изд-во Московского психолого-социального института; Воронеж: Изд-во НПО «МОДЭК», 2006. – 816 с.
- Кравчук І. Класифікація видів оцінювання / І. Кравчук // Збірник наукових праць Національної академії державного управління при Президентові України. - 2009. - Вип. 2. - С. 13-21. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpnadu_2009_2_4
- Музика О.О., Топольницька О.О. Оцінювання навчальних досягнень першокласників: психологічні аспекти [Текст] / О. О. Музика, О. О. Топольницька // Молодий вчений. – 2017. – №1 (41). – С. 238-241.
- Пинская М. А. Формирующее оценивание : оценивание в классе : учебн. пособие / М. А. Пинская. – М. : Логос, 2010. – 264 с.
- Типова освітня програма розроблена під керівництвом О.Я. Савченко [Електронний ресурс] / Сайт МОН України. – Режим доступу: http://nus.org.ua/news/opublikuvaly-typovi-osvitni-programy-dlya-1-2-klasiv-nush-dokumenty/
- Про затвердження Національної рамки кваліфікацій від 23 листопада 2011 р. № 1341/ Постанова Сайт Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF/paran12#n12 – Назва з екрану.
- Закон України «Про освіту»: від 5 вересня 2017 р.// Відомості Верховної Ради. – 2017. – № 38-39. – ст.380 [Електронний ресурс] / Сайт Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. – Назва з екрану.
- Інструктивно-методичні матеріали щодо контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів. Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 28 січня 2014 р. № 1/9-74 // Початкова школа. – 2014. – № 4. – С. 18–49.
Це не голосарій, а ціла скарбниця термінів, я ще ніде не знаходила щоб так чітко все було прописано!!! Дякую!
ВідповістиВидалити