Глосарій


Оцінка – кінцевий результат оцінювання, який є фіксованим; кількісна фіксація виявленого рівня ЗУН у балах.

Оцінювання – процес встановлення рівня навчальних досягнень учня/учениці в оволодінні змістом предмета відповідно до вимог чинних навчальних програм.

Оцінка рівня особистісного розвитку учнів - виявлення індивідуальної динаміки розвитку учнів від початку навчального року до його закінчення [8].

Розглядаючи оцінку не лише як результат, а й як процес, маємо справу з оцінюванням. У фундаментальній роботі Д.В. Колесова «Оцінка: психологія і прагматика оцінки» у семантичному полі поняття «оцінка» виділяються три вектори смислу: оцінка як механізм (оцінювання), оцінка як процес (оцінювання), оцінка як результат (власне оцінка) .

Види оцінювання навчальних досягнень учнів - поточне, тематичне, семестрове, річне оцінювання.

Форми оцінювання: бальне оцінювання, вербальне оцінювання, формувальне оцінювання, самооцінювання, взаємооцінювання.

Вербальне оцінювання – це словесне оцінювання при якому використовуються оцінні судження.

У процесі вербального оцінювання навчальної діяльності шести-семирічних учнів доцільно використовувати такі форми і прийоми:

  1.  Різні форми схвалення, погодження, підбадьорювання, виражені словесно та за допомогою міміки, жесту, модуляції голосу: справився; уже краще; чудово; видно, що стараєшся; задоволена твоєю роботою та ін. У такій же формі висловлюють зауваження, за­перечення, осуд: спробуй не поспішати і довести до лінії; обведи зразок і напиши так само; як ти думаєш, що в тебе не так, як на зразку? тощо;
  2. Розгорнуте словесне оцінювання (вчитель аналізує хід роботи, її результат, коментує спосіб виконання, показує, що саме варте уваги, стимулює учнів наслідувати зразок відповіді, показує раціональніші спо­соби роботи, пояснює можливість сказати зрозуміліше, точніше);
  3. Перспективна й відстрочена оцінка (вчитель роз’яснює, за яких умов учень може в перспективі одержати найвище схвалення);
  4. Динамічна виставка окремих дитячих робіт з будь-якого виду діяльності (малюнки, зошити, вироби тощо), яка організовується для ознайомлення з нею колективу школи й батьків;
  5.  Ігрова оцінка – нагородження переможців, учасників гри різни­ми ігровими атрибутами.
Формувальне оцінювання (formative assessment) - це інтеракційне оцінювання розвитку школярів, що дає змогу вчителям визначати потреби учнів, адаптуючи до них процес навчання, а учням – можливість усвідомлювати й відслідковувати особистий прогрес і планувати подальші кроки з допомогою вчителя; оцінюванням для поліпшення навчання.

Самооцінювання – це процес самостійного оцінювання учнями результатів власної навчальної діяльності.

Види самооцінки: ретроспективна (після виконання завдання); прогностична (до виконання роботи) [8].

Взаємооцінювання - це партнерська взаємодія, коли учні допомагають одне одному покращувати свої навчальні результати, воно не передбачає порівняння себе з іншими та означає порівняння власного поточного рівня успішності із попередніми показниками.

Підсумкове оцінювання передбачає зіставлення навчальних досягнень здобувачів з конкретними очікуваними результатами навчання, визначеними освітньою програмою [5].

Результати навчання - компетентності (знання, розуміння, уміння, цінності, інші особисті якості), які набуває та/або здатна продемонструвати особа після завершення навчання [6]

Якість освіти - відповідність результатів навчання вимогам, встановленим законодавством, відповідним стандартом освіти та/або договором про надання освітніх послуг [7].

Джерела натхнення:

  1. Колесов Д. В. Оценка (психология и прагматика оценки) /Д. В. Колесов. – М.: Изд-во Московского психолого-социального института; Воронеж: Изд-во НПО «МОДЭК», 2006. – 816 с.
  2. Кравчук І. Класифікація видів оцінювання / І. Кравчук // Збірник наукових праць Національної академії державного управління при Президентові України. - 2009. - Вип. 2. - С. 13-21. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpnadu_2009_2_4
  3. Музика О.О., Топольницька О.О. Оцінювання навчальних досягнень першокласників: психологічні аспекти [Текст] / О. О. Музика, О. О. Топольницька // Молодий вчений. – 2017. – №1 (41). – С. 238-241.
  4. Пинская М. А. Формирующее оценивание : оценивание в классе : учебн. пособие / М. А. Пинская. – М. : Логос, 2010. – 264 с.
  5. Типова освітня програма розроблена під керівництвом О.Я. Савченко [Електронний ресурс] / Сайт МОН України. – Режим доступу: http://nus.org.ua/news/opublikuvaly-typovi-osvitni-programy-dlya-1-2-klasiv-nush-dokumenty/
  6. Про затвердження Національної рамки кваліфікацій від 23 листопада 2011 р. № 1341/ Постанова Сайт Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF/paran12#n12 – Назва з екрану.
  7. Закон України «Про освіту»: від 5 вересня 2017 р.// Відомості Верховної Ради. – 2017. – № 38-39. – ст.380 [Електронний ресурс] / Сайт Верховної Ради України. – Режим доступу: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/2145-19. – Назва з екрану.
  8. Інструктивно-методичні матеріали щодо контролю та оцінювання навчальних досягнень учнів початкових класів загальноосвітніх навчальних закладів. Додаток до листа Міністерства освіти і науки України від 28 січня 2014 р. № 1/9-74 // Початкова школа. – 2014. – № 4. – С. 18–49.

1 коментар:

  1. Антоніна30 травня, 2018

    Це не голосарій, а ціла скарбниця термінів, я ще ніде не знаходила щоб так чітко все було прописано!!! Дякую!

    ВідповістиВидалити

Результати дослідження (Active school, СЗШ №296)

  Слова вдячності: Титаренко Вікторії Володимирівні ( директору СЗШ №296 ), Бессоловій Кристині ( директору школи Active school ), Ро...